TIPS PILIH OMEGA-3 DI PASARAN

Omega-3 bukan la sesuatu benda asing didalam diri kita. Badan kita memerlukan asid lemak Omega-3 degan secukupnya untuk memastikan kelangsungan hidup yang sihat. Dari pembacaan saya, Omega-3 ini kaya dengan DHA (docosahexaenoic acid) dan EPA (eicosapentaenoic acid). Kedua-dua unsur  ini sangat diperlukan untuk mencegah penyakit jantung, penyakit alzheimer, dan depresi. Selain itu, sebuah penelitian juga mengungkap bahwa omega-3 berkaitan dengan usia panjang.

Dalam kebanyakan makanan yang terdapat di dunia ini, majoriti jika diajukan soalan asal usul sumber omega-3 terbaik .... rata-rata kita membayangkan ikan betul x?.. hehe saya pun sama, asal sebut omega je dalam kepala msti membayangkan ikan. Yes, memang betul.. ikan merupakan sumber tertinggi asid lemak omega-3. Bagi yang tidak suka makan ikan, jangan risau, hari ni saya akan berkongsikan mengenai sumber makanan lain yang mempunyai omega selain dr ikan salmon, ikan keli, ikan haruan dan pelbagai jenis-jenis ikan lain lagi. Walau bagaimanapun dikatakan Omega-3 dari asas tumbuhan tidak boleh ditukarkan kepada EPA dan DHA secara berkesan oleh badan.

minyak ikan terbaik
Ikan Salmon merupakan sumber omega-3 yang tidak asing lagi.

Makanan sumber alam yang kaya degan Omega-3

I)Daging sapi yang hanya makan rumput
2) Biji flax
3)Telur ayam
4) kacang walnut
makanan yang kaya dengan minyak ikan
Makanan dari sumber alam yang kaya dengan Omega-3

Manfaat utama Omega-3

i) Disebabkan kehadiran omega-3 sering berkait rapat degan DHA dan EPA, antara kebaikan Omega-3 yang paling ketara adalah membantu mencegah penyakit darah yang berkaitan degan saluran darah tersumbat dan juga strok. Ia juga dapat membantu merendahkan paras kolestrol, dan menghindari pembekuan darah didalam salur darah, Mengawal masalah obesiti, serta membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.

2) DHA adalah nutrien utama yang diperlukan didalam proses perkembangan otak janin semasa dalam kandungan. Ia memelihara penglihatan dan pendengaran dan mencegah migraine.

3) Meningkatkan sistem imun dan menyihatkan paru-paru

4) kajian menunjukkan yang Omega-3 boleh mencegah kanser paru-paru, payudara, prostat dan kolon. Ia juga boleh meningkatkan enterogastritis, merangsang kesihatan hati selepas pembedahan dan membantu pankreas pesakit kanser untuk berfungsi dengan lebih efektif

5) Memelihara fungsi-fungsi sendi (arthritis) - Paras asid lemak omega-3 larut dalam tisu rawan. Oleh sebab itu ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan.

6) Mencegah Imsomnia dan membantu mengurangkan tekanan - EPA dan DHA mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental, termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety). neurasthenia, insomnia, autism, kanak2 hiperaktif dan penyakit schizophrenia.

Tips memilih suppliment omega 3 di pasaran

i) semak dose - suppliment omega 3 yang terbaik harus mempunyai I000mg DHA dan EPA. Kombinasi 2 zat ini menandakan tahap kualiti makanan tambahan tersebut.kedua zat ini mampu untuk menurunkan paras kolestrol dalam darah

2) omega untuk ibu menyusu - pilih suppliment omega 3 yang tinggi kandungan DHA nya.. kerana minyak ikan ini dikatakan mampu merangsang perkembangan minda bayi korang.DHA juga bagus untuk meredakan kemurungandan sebarang gangguan emosi atau stress

3) pastikan suppliment ini menjalani ujian penyulingan moleku. ujian ini memastikan toksindan bahan cemar seperti merkuri, plumbum dan lain-lain PCB dipisahkan dari minyak ikan ini.

4) pilih minyak ikan omega yang diperbuat daripada ikan yang tinggi asid lemak omega 3 secara semulajadi. Setiap ikan tidak mempunyai jumlah omega yang sama. Sebagai contoh ikan Tuna dikatakan kaya dengan omega. Sebaiknya pilihlah ikan yang terdapat di perairan sajuk dan  laut dalam.

omega terbaik dari sumber ikan laut dalam
minyak ikan laut dalam
omega guard
Omega Guard Shaklee adalah pilihan terbaik untuk kesihatan terbaik anda






1 comment:

  1. Makan salmon belum tentu dapat Omega-3 tulen macam apa yang bakal anda dapat dari Omega Guard Shaklee tau..:)

    Anak anda kurang fokus belajar?
    Baca sini apa sebab dan langkah perlu anda buat
    Tips Anak Cepat Pandai Dan Skor Straight A

    ReplyDelete