KESIBUKAN BERKERJA PUNCA GEMUK

Perkara kita biasa dengar, " Gemuk di sebabkan tidak berkerja", tidak tahu apa nak di lakukan... alahai.. makan..tidur..makan..tidur je la kejanya...Pantang nampak peti ais, kejap-kejap bngun bukak, kejap-kejap rasa nak selongkar apa lagi yang boleh di telan. Boleh di katakan, apa yang nampak depan mata, sedap ke x sedap, belakang cerita... janji boleh hilangkan boring duduk di rumah tanpa berbuat apa-apa.. Selepas tu, boleh pulak tertidur depan tv.. betul ke tidak... korang pun selalu buat benda yang sama kan..kan..kan?? Tambahan pula sekarang pun da masuk musim hujan kan, Pagi-pagi sebelum memulakan hari siap pasang niat lagi '' petang ni nk g bejalan kat luar la.'' last-last bila smpai masa hujan la pulak.... huuuu ape lagi sambung tidur la kita.

kesibukan bekerja punca gemuk
Punca gemuk suatu ketika dahulu
Ahem..ahem... oh ini cerita dulu-dulu, Sekarang zaman da berubah. Orang ramai mengatakan STRESS KERJA yang menyebabkan berat badan naik, Gemuk Melampau... Hmmm. xpecaya.... tngok ni. keratan surat akhbar ahad lepas.
gemuk kerana kerja
Gemuk kerana kerja
Kebelakangan ini kita semua yang hidup di bandar, yang melibatkan kerja-kerja di office, duduk, tidak bnyak bejalan, sering kali dikaitkan dengan cara hidup yang tidak sihat. Ape tidaknya stree keja bnyak ... makan... lepas makan tenagh hari, sempat lagi tapau makanan kot-kot la rasa lapar masa keja sebelah petang nanti. makan..makan.. terus makan... sambil ketuk-ketuk key board makan. mana tak nak nya badan awak tu Cik Kiah oiii.......ini la yang dikatakan dunia da semakin berubah.

untuk atasi masalah sentiasa rasa nak makan ni.. cara saya saya akan sentiasa bersedia dengan ESP (Protein soya), lechitin dan Alfalfa. Tambahan saya adalah seorng ibu yang menyusu sepenuhnya ank bujang saya yang berusia 2 tahun beberapa hari lepas. oh perut... mamang la sentiasa akan berasa lapar.Alasan ibu menyusu boleh makan sesuka hati amatla tidak betul ye korang. Masa menyusu ni la kita nk maintain kn berat badan selepas penat-penat berpantang dulu... ye tak? hehe...

tip kurangkan rasa hendak mengunyah:

# makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap

# Banyakkan minum air suam.

# Kalu rasa nk kunyah juga, cuba amalkan makan buah-buahan

# Elakkan membeli ( stok makanan ringan) contohnya coklat, keropok, biskut manis-manis dan lain-lain

# boleh juga sediakan salad ringkas jika korang rasa nk mengunyah walaupun selepas makan. cth: epal + salad + angur + yogurt.

#amalkan supplement diet yang betul

ok la.untuk dapatkan bantuan dan nasihat mengenai vitamin slimming Shaklee untuk membakar dan menyingkirkan lemak, boleh pm atau wasap saya ye.

Lin Alin
0I8-2890438 

0 comments:

Post a Comment