BETUL KE SAIZ BADAN MEMPENGARUHI SUSU IBU?


Demi merialisasikan niat untuk menyusukan anak sejak dari dalam kandungan lagi, saya telah set kan minda untuk fully breastfeed kan Ahmad Sobirin, Betul lah apa orng kata, tanpa azam yang kuat memang susah untuk menepis segala cabaran yang datang. Sejak dari awal pantang lagi saya dah mulakan perjalanan penyusuan ini. Pada awalnya saya akui susu tidak keluar, terlalu sedikit yang terhasil. Ini cabaran pertama saya, sedehnya la bila tengok mulut anak tercari-cari lagi susu walaupun sudah sejam bergantung. Waktu tuorng di sekelining mula berkata-kata.. ''baby x cukup susu tu Ngah, bg je la susu tepung, ape masalahnya?''.. ayat ni la sebenrnya yang saya paling tidak suka dan tak suka juga nak menjawab bila mak-mak bertanya.. ''kenapa gigih sangat nak bagi susu ibu kalu diri sendiri pun tak cukup zat dan memudaratkan?''. apa yang mampu saya lakukan pada waktu ini hanya lah tersenyum.

Zais Badan ibu kecil

Jangan sesekali korang pandang yang bila zais badan ibu besar, zais badan ibu kecil susu sedikit. Alhamdulillah sya sendiri bersaiz kecil dan kurus (berat sekarang 39kg) serta seorang yang mengidap penyakit scoliosis ( tulang belakang bengkok dan kekurangan calsium dalam badan)..insyaallah hasil dari sokongan suami dan ahli keluarga yang lain insyaallah lagi beberapa hari Sobirin akan genap perjalanan penyusuannya selama 2 tahun. FULLY BREASTFEED. Insyaalah. Kejayaan ini juga kerana saya telah dipertemukan degan suppliment penyusuan yang terbaik untuk kesihatan saya

penyusuan lengkap dan sempurna
kecil-kecil cili padi.. biar badan kecil tetapi hati kena besar hehe

Bantuan Suppliment Penyusuan Kegemaran Saya 

Puas juga berusaha untuk mencukupkan demand Sobirin yang bolah la dikatakan kuat menyusu.Terutamanya pada sebelah malam. hampir 2 jam sekali akan bangun mintak susu. Buntu tidak tahu apa lagi yang perlu dilakukan untuk menambahkan quantiti susu, saya pun becerita masalah ni degan seorng rakan baik. alhamdulillah dia telah perkenalkan set penyusuan ini kepada saya. Katanya ape yang penting dalam penyusuan ni adalah kesihatan ibu dan juga minda ibu. SUSU ibu hanya akan terhasil mengikut DEMAND baby.  Kalau kita fikir susu akan keluar banyak seperti dalam gambar-gambar yang kita google tu mesti la kita akan stress. Ye la, waktu tu saya ni baru lepas besalin, anak sulung, kakak pun xde nak tnya-tnya kan... so saya nekad nak cuba set breastfeeding ni.  Alhamdulillah berhasil. Tetapi saya bukan sahaja mengamalkan set ini sahaja. ade beberapa tips lagi yang kawan saya berikan untuk dibuat selain mengamalkan suppliment ini. 

Penyusuan Bayi dan Suppliment

Jika korang ambil supplement untuk tujuan penyusuan, korang harus lah faham bahawa vitamin bukanlah cara untuk membanyakan susu ibu. Tetapi berfungsi untuk memastikan tubuh ibu sentisa sihat, bertenaga, ceria, dan terus bersemangat. Jadi secara tidak langsung mampu membekalkan susu ibu kepada bayi korang. Tips saya, Lebih kerap bayi menyusu atau lebih kerap sesi perahan dilakukan makan lebih bnyak la susu ibu akan dihasilkan. lebih cepat la breast kita akan di penuhi susu yang baru. Dalam entry lepas saya juga ada berkongsi beberapa tips untuk membanyakkan susu ibu. boleh klik link ni ye.
Insyaallah ibu-ibu semua yang berniat untuk menyusukan bayi korang selama 2 tahun.. kuatkan semngat dan tekad ye.Jom Freasfeed baby kita =)

GEGEBLOG DAY3 : Pengalaman saya makan Set MenyusuShaklee


0 comments:

Post a Comment