KETAHUI TAHAP KESIHATAN ANDA MELALUI NAJIS

Salam sayang semua, sepagi membelek-belek buku kesihatan yang saya dapat dari seorng rakan. Ade satu jumpaan fakta yanng menarik rasanya untuk saya kongsikan dengan korang. hehe setiap kali korang membuang air besar, Pernah ke tidak korang terfikir tentang tahap kesihatan korang apabila melihat najis sendiri atau pun anak-anak. Hasil dari pembacaan saya pagi tadi, saya telah temui Fakta menarik mengenai kenali tapak kesihatan kita melalui najis.

Emmm bila fikir balik, macam gelinya nak melihat najiskan. tetapi pada pendapat saya kalau dari sini kita boleh kenalpasti tahap kesihatan kita, apa salahnya sesekali kita pandang sepintas lalu sebelum flash. eeeeuuuuww.... hehehe ok la jangan la korang nak bayangkan macam-macam. Jom baca info ni ye.

Ciri-ciri najis yang sihat:

a) Bewarna perang da kuning
b)tidak berbau
c) Berbentuk seperti pisang, berdiameter kurang lebih 3cm, pnjang 6cm ( agak-agak je ye ,x perlulah sampai nak pergi ukur )
d)kekerasannya biasanya mengandungi :
          -75% - 80% kelembapan
          -90% najis berair
          -70% najis keras
e) kuantiti lebih kurang satu kilogram.

Satu info menarik perhatian saya untuk berkongsi adalah. Kajian mendapati apabila toksin dari najis lebih dari 3 hari, dan apabila diambil dan di suntuk kedalam tubuh tikus, ia akan membunuh tikus tersebut sekelip mata sahaja. Fuuhh korang boleh bayangkan ke tidak macam manala kalu kita tidak ke toilet selama 3 hari kan.. kalu sehari tidak membuang pun perut  habis senak dah... apatah lagi kalu sampai 3 hari.. merbahaya kepada diri kita sendiri balik. tikus pun 'jalan' terkena toksin ni....

Menurut penulis buku ni, Dr Hj Arshad,  pengamal perubatan bidang kesihatan dan homeopathy.
 '' Najis kita boleh memberi gambaran yang jelas tahap kesihatan kita. 'najis yang sihat' bewarna kuning keemasan, timbul pada permukaan air dan tidak berbau busuk. Ianya bermakna pengambilan serat anda mengcukupi dan tahap kesihatan anda adalah baik''.

Ciri najis yang menunjukkan korang mempunyai masalah kesihatan:

a) najis anda berwarna kehitaman dan tenggelam di dalam air. Ia menunjukankan korang kurang pengambilan serat.
b)najis berbentuk tahi kambing. Ia menunjukakn badan korang sangat kekurangan serat.
c)Najis korang bercampur darah. Korang perlu mendapatkan pemereksaan untuk barah usus.

90% daripada jenis penyakit adalah berkaitan degan usus kotor. Najis yang tersimpan terlalu lama itu akan melekat di sepanjang dinding usus besar korang.  Lama kelamaan, najis pada dingding usus tersebut semakin menebal dan menyebabkan laluan semakin sempit.

Ketahui simptom dan penyakit akibat usus yang kotor:

a)letih
b) mulut berbau
c)kemurungan
d)Sakit tulang belakang
e)Berat badan berlebihan
f) masalah kulit
g) Sembelit
h)Arterioselorosis
i)tekanan darah tinggi
j)penyakit jantung
k) kanser usus
l)penyakit hati
m)penyakit buah pinggang/ginjal
n) kengcing manis
o) daya tahan lemah.

Jadi dimana tahap kesihatan korang, sila audit diri sendiri ye. Jika tanda-tanda ini semua berlaku pada korang cepat-cepat lah bertindak segera sebelum ianya semakin parah. Insyaallah saya semua yang membaca entry ni sihat-sihat la hendaknya ye....
kenali tahap kesihatan anda MELALUI NAJIS
#teknik kurus berkesan

1 comment: