BAHAYAKAH MENYUSU ANAK KETIKA IBU DEMAM DENGGI?

Sejak dua menjak ni masalah DEMAM DENGGI semakin menjadi-jadi di negara kita. Statistik jumlah demam denggi yang dilaporkan semakin meningkat dari hari kehari di kaca television dan corong-corong radio. Keadaan ini sangat membimbangkan. jom kita kenal pasti apa kah punca masalah demam denggi ini.

nyamuk aedis
Nyamuk Aedis betina punca penyebaran wakak virus denggi

Apakah Punca Demam Denggi terjadi?

Virus Demam Denggi atau nama lainnya (germs flavirines), biasanya di sebarkan oleh nyamuk Aedes betina. Kebiasaannya demam ini mengambil masa selama 3 hingga 4 hari sebelum mula menunjukkan tanda-tanda virus ini telah merebak di dalam badan pesakit.

Punca Demam Denggi

antara pinca-punca yang di kenal pasti merebaknya virus demam denggi ni adalah:
*Keadaan longkang di sekitar rumah yang tersumbat dan dibiarkan tidak terurus tanpa dibersihkan. Sampah sarap yang tersangkut di dalam longkong tersebut tidak dibersihkan dan menyebabkan takungan air hingga menjadi markah pembiakan nyamuk-nyamuk aedis ini.
Antara tempat-tempat pembiakan Nyamuk Aedis
* takungan air di dalam rumah, kadang-kadang kita sendiri alpha dan tidak ambil berat mengenai takungan air di dalam rumah, misalnya di celah-celah pasu bunga, kolam air, stor-stor penyimpanan yang tidak di bersihkan dari barang yang boleh menakingkan air dan banyak lagi la. Berikut merupakan tanda-tanda anda terkena virus denggi:

Tanda-Tanda Denggi Kepada Kanak-Kanak dan Orang Dewasa

Tanda kepada kanak-kanak:
*demam
*hidung berair
*batuk
*ruam kulit yang ringan

Biasanya kanak-kanak yang lebih besar akan mengalami simptom-simptom yang lebih kurang sama seperti orng dewasa: antaranya adalah

*demam panas
*sakit dibahagian belakang mata dan sendi-sendi
*sakit kepala
*ruam kulit bertompok merah dan putih
*kurang selera makan
*loya
*muntah-muntah
*gatal di tapak kaki
*berasa lesu dan lemah badan

Bolehkah Ibu menyusu yang terkena Virus Denggi Menyusukan bayi mereka?

Boleh. Banyak pendapat-pendapat dari pakar perubatan, bahawa penyususan susu ibu harus diteruskan walaupun seorang itu sedang mengalami demam. Apabila seorang ibu sedang ‘demam biasa’ seperti selsema, sakit tekak, batuk, mereka digalakkan untuk terus menyusukan anak mereka. Ia tidak memudharatkan anak yang disusui.

Cuma apabila mendapatkan rawatan, harus memberitahu doktor bahawa anda sedang menyusukan anak, agar doktor akan memastikan ubat yang diberikan untuk merawat ibu yang demam itu selamat untuk diberikan kepada mereka. Dalam kebanyakan kes-kes demam, tidak satu pun yang menghalang pemberian susu kepada anak kecuali pesakit HIV atau keadaan itu terlalu lemah - sumber info Dr Zubaidi Hj Ahmad

Tips Atasi demam Denggi

# minum air suam sebanyak mungkin
# berikan sup ketam kepada pesakit
# minum I00 plus 
# berikan jus daun betik yang ditumbuk dan di perah untuk dapatkan jus nya.
# Jus buah kiwi fresh juga dikatakan baik untuk merawat denggi
# Jus kurma yang di bland bersama air suam juga baik untuk mereka yang terkena denggi.

Rawat Denggi dengan Supplement 

Performance Drink Shaklee

 

Disarankan juga korang mencuba makanan tambahan untuk menyahidratkan cecair dalam tubuh, Sama konsepnya dengan saranan minum air I00 plus, tujuannya adalah untuk mengimbangi kandungan elektrolit dalam tubuh bagi mengelakkan dehidrasi ( kehilangan air yang banyak dlam tubuh). Tetapi awas. kepeda mereka yang pengidap penyakit kencing manis dan gaot tidak didalakkan sama sekali untuk meminum air I00 plus ni ye kerana kandungan gula dan gas nya sangat tinggi. Oleh itu saya cadangkan untuk semua ibu-ibu menyusu , mereka yang mempunyai penyakit lain selain dan terkena denggi, dan juga mereka yang ingin menjaga kesihatan supaya sentiasa mengambil Performance Drink Shaklee.  Dengan pengambilan Performance Drink ini akan membantu tubuh untuk berhidrasi dengan lebih baik. Terbukti dengan ujian klinikal dan yang paling penting ianya adalah satu-satunya minuman isotonik yang bebas karbonat dan kurang gula.
NutriFeron the immune booster

Disamping itu, pengambilan Nutriferon juga adalah baik ketika terkena demam denggi  kerana nutriferon adalah ‘immune booster’ yang meningkatkan tahap imunisasi dalam tubuh bagi melawan penyakit. Nutriferon adalah dipatenkan eksklusif satu-satunya di dunia membantu mempertingkat interferon dalam tubuh. Sekiranya anda mempunyai masalah seperti selalu demam, kerap diserang selsema dan antibodi lemah, anda sangat disyorkan untuk mengambil nutriferon untuk menguatkan imunisasi tubuh melawan penyakit.

Mencegah lebih baik dr mengunati.

Jom teruskan pembacaan anda degan topik-topik pilihan terbaik:

#rahsia penyusuan tanpa stok EBM di dalam freezer 

#Tips elak susu merudum ketika period 

#cara gunakan susu ibu beku (EBM)

Your Shaklee Distributor                                    

    Pn Lin Alin

SID        : 954892  
Tel         : 018-2890438
Fb         : Lin Alin
Fb Page: cutecottonshop.com    


PENGEDAE SAH BARANGAN SHKLEE DI SEKITAR:
Bandar Baru Salak Tinggi, Nilai, Sepang, Dengkil, dan postage ke seluruh Malaysia

1 comment:

  1. Thanks admin for sharing. Good info for this entry. Anyway, free2 jemput datang ke blog i untuk info2 kekal fit dan slim.


    >>> Slim & Fit Semulajadi!<<<

    ReplyDelete