RAHSIA PENYUSUAN TAMPA STOK SUSU LANGSUNG DALAM FREEZER

Salam sayang semua...|

alhmdulillah pejam celik pejam celik.. damasuk 24 Ramadan da kita ye... masa sngt pantas belalu. Hari ni saya nak bercerita sedikit mengenai RASIA KEKAL BERTENAGA walaupun x makan nasi dan dalam masa yang sama menyusu ank..

Saya akui sejak umur Sobirin mencecah setahun empat bulan.. saya nekad tuk tidak buat stok susu di dalam freezer. ini kerana.. freezer saya kecik dan memandangkan demand Sobirin masih mencukupi.Alhamdulillah... saya nekad berani mati untuk amik risiko 'PUMP HARI NI HNYA UNTUK ESOK'... waaa mantop kn bunyinya.. tp cabaran ni bukan senang nk hadapi di sebabkan dia y semakin membesar, semakin kuat menyusu, n semakin ssh nk makan.... mmg totally bergantung kepada susu ibu. tambahan plak semakin  seseorng itu membesar susu ibu pn akan semakin bekurang... so ini cabaran saya...alhmdulillah segalanya berjalan lancar selama beberapa bulan. hinggalah masuk nya RAMADAN ...

dia da mula kenal binatang-binatang. yang paling kenal..''auuumm''.. msti la atuk harimau.hehe

Lama temenung... ''boleh ke ni.. da la xde stok susu langsung dlm freezer tuk sobirin. (setahun lapan bulan da dia)... cane nk truskan bf ni.. ak plk keja.. n dalam masa y sama penat...keja semakin bnyak skrng..'' .... aaahh nekad la... niat saya y nk menyusu ank selama 2 thn mmg x penah luntur walupun ade pasang surutnya...Alhmdulillah ramai y tegur saya... lin cane ko boleh aktif ni.. kalu kami da lama lembik.. da la menyusu. kt opis 24jam bekawad dalam lab... balik umah plk masak...

tis saya mudah je...

*IBU KENA JAGA KESIHATAN

make sure badan ibu sentiasa sihat, bila rasa x sedap padan cepat2 berehat.

*IBU X BOLEH STRESS

jaga emosi kita. sentiasa bertenang... positifkan minda.. tip mudah saya tuk atasi stress.. tarik nafas dalam2... dan becerita la kepada kawan2... atau pun paling senang.. mengadu pada ALLAH.. Allah kan MAHA MENDENGAR...insyaallah.,

*KERAP PUMP.

walaupun berpuasa saya akan make sure pump sebnyak 2 x sepanjang 8jam di opis... (kalu x pose 3x. ini cite bulan pose ye).... n balik rumah masa lepas sahur saya akan make sure skli lg sesi mengepump tuk bekal pada hari tersebut. pecalah cakap sya. susu fresh ni more batter dr EBM.. sejak saya cuba bg fresh.. ank saya da jarang sngt kena selsema n demam walaupu kawan2 dia selsema.... alhmdulillah...tp kalu x boleh jng paksa ye.. bg stok susu EBM pun boleh....


*IBU KENA MINUM AIR SEKURANG KURANGNYA 3L PADA WAKTU MLM.

sy minum bnyak.. da x tau brape Liter .. kejap2 g toilet. kejap2 minum.. kejap bngun buat susu.. sampai suami tegur. nape la ayang x tdo je kt dapur kn senang.. hehehe....

*BANTUAN MAKANAN TAMBAHAN

tuk make sure badan saya sentiasa sihat dan cukup nurien...sudah tentu sy pilih SET MENYUSU SHAKLEE + PERFORMANCE DRINK... ye la kadang2 kita dalam makanan kita pun ade nutrien y x seimbang kan. x makan sayur la.. ade y x makan telur la.. ade je y x cuku.. lg best ade y telepas sahur la kn.. so cane nk cukupkan semua nutrien dalm badan kita.. cara saya, sy pilih vitamin shaklee... y ni tepulang pada korang nk pilih jenama ape sekali pun... tp pada pengalaman saya shaklee ni da serasi degan penyusuan sy dan kesihatan seisi keluarga...


ok la.. ni sedikit tips kekal aktif dr sy ibu menyusu tanpa seketul stok susu EBM dalam freezer... insyaallah t saya akn smbung tuk more tips degan korang ye...

penting tuk korang pump secara konsisten ye.


ape2 pn kalu nk borak2 pasal penyusuan or nk kongsi jugak pengalaman penyusuan korang . jom la wasap saya ye.


0I8-2890438






0 comments:

Post a Comment