TIP MENABUNG WALAUPUN GAJI KECIL

Masalah ini memang da sinonim dengan kita sekarang,''Bagaimana nak menabung kalu gaji asyik habis je? siap berutang lagi ada la". Ataupun yang selalu kita dengar '' menyimpan? kalau gaji besar boleh la menyimpan. Mesti ada banayk lebihan duit bila da tolak itu da ini".. Jika korang fikir sebegini, korang silap sebenarnya. Orang kaya pun kalu di tarah duitnya hari-hari, boleh habis juga kan. Jadi untuk dapatkan tip-tip menabung walaupun gaji kecil, teruskan membaca ye. Insayaallah ada beberapa tips yang saya nak kongsikan dengan korang ni. hehe

sikit-sikit lama-lama jadi bukit

Berikut merupakan Tip menabung untuk pendapatan yang tidak banyak.

I) Hapuskan utang yang sedia ada

Hutang korang yang mana ada tu, cuba langsaikan secepat mungkin. Penyimpanan tidak akan berjaya selagi ada mempunyai hutang. Sekarang ni zaman berutang, belia seawal pemulaan kerja pun selepas je tamat pelajar sudah di bebani degan hutang  pembelajaran . Betul ke tidak? jadi seelokkan yang baru mulakan kerja tu hapuskanlah dulu utang yang sedia ada sebelum korang menanggung gandaan utang yang semakin banyak. Apa guna menyimpan jika hutang berganda-gandakan.

2) Tetapkan matlamat tabungan

Misalnya, nak beli moto besar. Korang kena ketahuibeberapa dapatkan info, detail,harga, warna dan sebagainya tentang moto  tersebit. Lagi bagus kalu ade gambar, lekatkan pada ruang yang mudah dilihat. Nak lagi best sediakan sebuah tabung berhampiran gambar.Jadi setiap kali korang terihat gambur tu . Jangan lupa untuk masukakn seberapa banyak duit yang ada walaupun SEKUPANG hehehe.. (sepuluh sen)
duit syiling yang di jumpai ketika menyapu lantai, membasuh baju boleh di kumpulkan di dalam satu bala

 


3) Simpan Rekod perbelanjaan

Biasanya orng akan cakap perempuan je yang suka simpan resit-resit pembelian ni sebab mahu kira balik berapa perbelanjaan yang dia da keluarkan untuk hari itu dan juga untuk kira balik berapa kawannya perlu bayar balik jika dia da bayarkan dulu bil di kedaimakan hehe.. betul ke tidak.. betul ke tidak... haha. Bagus sebenarnya teknik ni. Memeriksa rekod perbelanjaan dapat membantu korang merancang simpanan. pembelian yang tidak perlu boleh di elakkan. Hal ini mengajar korang untuk berjimat dan hanya berbelanja mengikut keperluan , bukannya kemahuan.


4) Sediakan beberapa keping sampul yang berlainan

Cadangan saya korang boleh la cuba ye. Sediakan beberapa keping sampul untuk menyimpan duit anda. Jadikan amalan setiap kali selepas gaji. cuba masukkan siap-siap perbelanjaan yang korang perlukian misalnya untuk belanja dapur bulanan, benja poket bulanan, duit minyak ke tempat kerja, dan lain-lain. hal ini penting supaya korang jelas dapat mengawal aliran tunai harian.

5) elakkan guna kad kredit

Penggunaan kad kredit dikatakan sangat membantu untuk merealisasikan impain kita. Tetapi sebenarnya kita  tidak perasan yang sebenarnya penggunaan kad kredit ini akan menambahkan hutang kita. Cadangan saya walaupun lambat, kumpullah duit untuk membeli sesuatu barang kerana pembelian secara terus boleh membantu mengajar korang berdisiplin dan pandai berberlanja demi mendapatkan sesuatu barang yang di hajati.

Selain daripada itu, bagi yang beragama islam, korang boleh juga melakukan solat Dhuha, mengamal kn beberapa zikir untuk memohon di hindari daripada masalah kewangan. Nak harapkan gaji yang sikit memang tak kan la boleh melancong sambil membeli barang2 yang dihajati. Korang boleh la juga melakuakan kerja-kerja part time ye untuk menyimpan.. jika korang berminat nak buat income ssmbil menjaga kesihatan, Jom la hubungi saya. insyaallah saya akan cuba bantu korang ye. call me now. =)

lin 0I8-2890438

0 comments:

Post a Comment