MAKANAN YANG BOLEH ELAKKAN RASA SAKIT DI BAHAGIAN SENDI

Korang penah tak rasa sakit-sakit sendi. Padahal umur belum pun masuk 40an kn....jangan kata korang, kawan-kawan saya sendiri pun yang anak baru sorang, lepas je beberapa bulan besalin terus mengadu sakit lutut la, sejuk-sejuk kaki la, sakit urat belikat la.. Macam-macam lagi la sakit. Padahal masing- masing dalam lingkungan 20an je. Hmm.. Luahan demi luahan dari kawan-kawan membuatkan saya rasa tertarik untuk berkongsi pengetahuan saya mengenai masalah sendi ini, jom teruskan membaca ye.

sakit sendi seusia 20an
Sakit sendi juga menyerang mereka yang berumur seawal 20an

MAKANAN SEMULAJADIYANG BOLEH MENCEGAH SAKIT SENDI 


Sebenarnya, gejala sakit lutut atau arthritis boleh menyerang sesiapa sahaja tidak kira peringkat umur. Ia bukan sahaja boleh di cegah dengan cara olahraga dan ubat- ubatan sahaja, tetapi makanan tertentu juga dikatakan dapat mencegah sakit pada bahagian sendi. Memang benar makanan memang tidak boleh menyembuhkan sakit sendi, tetapi mencegah lebih baik dari mengubati kn..kn,. Kn,,

5 makanan yang patut diamalkan untuk mencegah sakit sendi

1) buah strawberi

Buah ini baik untuk sendi kerana ia mempunyai kandungan vitamin C yang tinggi. Kajian menunjukkan vitamin C boleh mencegah perkembangan sakit sendi dan penipisan tulang rawan.


Strawberi dikatakan mengandungi vitamin C untuk mencegah penipisan tulang rawan

2) minyak zaitun

Kandungan polifenol didalam minyak zaitun boleh membantu fungsi pelincir disekitar sendi . Ia juga dapat mengurangkan masalah peradangan di dalam tubuh.

3) ikan salmon

Kehadiran VITAMIN D dan juga OMEGA 3 di dalam ikan salmon ini menjadikan ia sangat baik diamalkan untuk mencegah sakit sendi. Apabila badan korang kekurangan vitamin D seperti kebanyakkan orang tua pada umumnya, maka kesakitan itu akan mula terasa di bahagian sendi tertentu. Korang sangat digalakkan mengambil vitamin ini untuk membantu meredakan kesakitan. Tambahan pula omega 3 dikatakan baik untuk kesihatan badan kita bagi menguatkan siatem imunisasi

4) teh hijau

Di dalam minuman ini terdapat kandungan zat antioksida yang dikenali juga sebagai zat anti-inflamtasi yang mampu melambatkan kerosakan tulang rawan pada penghidap sakit sendi.

5)sayur hijau

Dikatakan baik untuk menjaga kesihatan sendi. Ia juga boleh membantu meredakan peradangan. Sayaur hijau yang kaya dengan vitamin K mampu mencegah osteoarthristis.

sayur hijau membekalkan vitamin K kepada badan kita

Jika di perhatikan kesemua jenis makanan ini adalah mempunyai kandungan vitamin tertentu untuk menjaga kesihatan sendi. Cadangan saya jika korang rasa susah sangat nak mencari dan makan 5 jenis makanan ni. Ye la orng sekarang nak ke pasar pun susahkan. Korang boleh la cuba mendapatkan vitamin- vitamin ini dalam bentuk pil atau tablet. Untuk menjaga kesihatan kami sekeĆ®luarga, saya pilih vitamin dari shaklee. Untuk keterangan lanjut jom hubungi saya di 018-2890438 (lin) ye, boleh la kita berkonsi cerita mengenai sakit sendi ni dengan lebih lanjut.insyaallah.

0 comments:

Post a Comment