TIPS KEKAL CERGAS CARA SUNNAH

Assalamualaikum, salam Jumaat semua,

harapnye semua berada dalam keadaan sihat dan gembira la hendaknye ye, kalu ade y sakit-sakit tu cepat-cepat la makan ubat ye. Sebut pasal sakit-sakit ni, saya rasa tepanggil untuk berkongsi sedikit tips yang di kongsikan oleh seorang Ustazah yang baru pulih dari sakit buah pinggang. Alhamdulillah beliau sanggup bekongsi tips kesihatan yang dikongsikan kepadanya oleh seorng doktor yang merawat secara HOMOPATHY.....katanya mencegah lebih baik dari mengubati, Jadi lebih baik sediakan payung sebelum hujan... jadi sebelum kena makan ubat bnyak-banyak, yang kita x tahu kandungan chemicalnya, ape kata kita amalkan kehidupan sihat secara SUNNAH.

Jom Cuci Usus cara sunnah dan natural

Secara ringkasnya dapat saya simpulkan disini, kalu korang nak cuci usus korang.. amalkan lah minum SUSU SUAM bersama hirisan HALIA sebelum tidur. Kenapa?? menurut Islam halia atau dalam bahasa arabnya di sebut (zanjabil) dapat membuang angin dalam badan. Dan susu pula dikatakan dapat meneutralkan asid di dalam perut.. semakin bnyak asid di dalam perut mampu mengundang banyak lagi penyakit usus dan perut yang lebih serius. Dr Arsyad ade mengatakan kepada beliau, jika kita minum susu bercampur halia ni sebelum tidur, dan pagi esok nya selepas kita bangun trus ke tandas, itu menunjukkan susu tersebut bejaya meneutralkan asid di dalam perut kita. kalu nk lebih baik, selepas minum susu tersebut, set dalam minda kita untuk bangun dan membuang pada waktu tertentu, cnthnya pada pukul 6 pagi selepas subuh. kuasa minda mmg sangat besar dan hebat. insyaallah di amalkan setiap hari untuk pembersihan usus kita. Untuk kesan yang lebih baik elok juga diambil bersama HABATUSAUDA sebelum tdur.







Tips-tips sunnah lain:

Antara tip-tips lain yang turut di kongsikan oleh ustazah tadi, untuk menjaga usus dari bahan-bahan toxin adalah:

# amalkan memakan 3 biji kurma
# Jangan makan nasi selepas pukul 9 mlm. waktu yang terbaik untuk makan adalah seperti berbuka puasa.
# amalkan memakan satu 1 sudu madu dan juga 1 sudu olive oil. Kalu rasa x boleh nak telan olive oil tu sekarang da bnyak yang jual dalam bentuk capsul.

antara makanan-makanan sihat yang boleh kita amalkan

jika pelawasan korang agak teruk dan mengalami kesukaran untuk membuang air besar, boleh cuba amalkan makan buah prune juga ye.

tips menjaga kesihatan usus sebaik bangun dari tidur:

korang boleh la mengamalkan minum air suam sebaik sahaja bangun dari tidur... sebaiknya ambil bersama 21 biji buah kismis. ok kepada mereka yang x suka bersarapan... ni tips dari ustazah...

Bland kan 21 biji kismis degan 7 biji badam, 3 biji kurma, dan juga segelas susu segar.. minum suam-suam.. memang prgggghhhhhh sedap.... !

tip ni khas kepada mereka yang selalu skip sarapan pagi... oh no..... no reason at all untuk skip sarapan ye... sepatutnya masa sarapan mmg kita patut mengambil makanan berat untuk memulakan aktiviti harian kita (sumber tenaga). tetapi orng kita sekarang mengamalkan makanan berat ni waktu malam.. lagi terbaik ramai yang makan selepas pukul 9mlm.. agak-agak la kan... bila masa semua kalori tu nak tebako..masa tngh tdo ke?????.. huhuhu masa sarapan pulak kita pilih nk yang ringan-ringan... hehe mmg pelikkan tabian kita... sekarang kita perlu berubah untuk kesihatan diri sendiri dan orng yang tersayang kn.....

ok... mulai hari ni... sebab da tahu dan da faham info ni... tinggal nak amalkan je la ye. kalu kita sayang kesihatan kita, mari la mengubah tabiat pemakanan kita sekarang. jom jaga kesihatan kita yuk....





0 comments:

Post a Comment