PERANG JERAWAT


Sabar je la... dengan jerawat pun kau nk berperang kak.... hehe.. ini yang berlaku pada diri saya sejak dari zaman sekolah lagi. Tak habis-habis degan masalah jerawat, bila da ade jerawat muncul pulak parut-parut hitam kt muka. Kalu setakat satu dua titik... xde la nk heran sangat. Ini???? hulamak... segan den nk keluar.

Masalah jerawat ni sekarang bukanlah sekadar masalah pada wanita je. Lelaki pun da mula risaukan pasal parut-parut hitam jerawat ni kan.. hehehe.... Biasanya jerawat akan tumbuh pada wajah saya bila :
a) terdedah degan matahari terlalu lama
b) sampai time nk period
testimoni berani mati tanpa make up... no editing, no lighiting edit
.(edit letak date hehehe)




c) bila saya terlalu expose dengan chemical. (saya berkerja di dalam makmal kimia di semua institusi penyelidikan)
d) bila mula datang time malas nk basuh muka...

orng kata orng y pakai make up je jerawat senang nk tumbuh,,, tp saya pulak tebalik. x boleh pakai teori tu... x pakai make up pape pun lg la jerawat naik sakan. x caye..?? ni sy bg pic saya 3 thn lepas.. masa sebelum kawen. x nk bg pic zaman sekolah. kang korang x leh cam plk. sbb lg kusam n lagi bnyak tompok jerawat. hehehe..... haha jom sy kongsikan petua sehingga kulit saya berubah begini....chek it dauttttt.....



Amalkam ninum air suam sebanyak mungkin

Antara yang saya amalkan buat masa ni, sebagai ibu menyusu saya perlu minum bnyak air suam untuk penjagaan susu saya pada mulanya ( niat pertama) tetapi hasilsampingan yang saya dpat setelah berjaya mengamalkan minum air suam sebnyak 3L sehari.... ini la dia... kulit saya turut menjadi bersih. untuk mengetahui berapanya air yang di perlukan oleh badan kita.. korang boleh guna formula ni ye.

untuk setiap 25KG berat badan = I L air masak/suam lagi bagus

Pengambilan Vitamin c dari bahan natural 

Buah  kegemaran saya setakat ni adalah oren dan juga anggur. Kerap kali kalu pergi kepasar mlm...buah yang wajib di sambar adalah oren dan anggur. Selain rasa yang sedap, mengikut kajian buah2 ini mempu membekalkan vitamin c yang cukup untuk badan kita . Selamat dan natural kan.Tp biasala di sebabkan kesibukan menyuruskan ank dan juga kerja. kadang2 culas juga nk ambil. So sebagai back up, saya maik juga vitamin c dalam bentuk tablet. Mudah kan, telan je degan air xsmpai pun 2 saat. Tapi hati2 ye make sure vitamin yang korang akan amik ni diperbuat juga dari bahan semula jadi... cthnya y saya ambil ni.. vitamin C dari SHAKLEE.. vitamin c lain2 pun boleh ambil xde masalah. make sure korang perhatian kandungan pada botol dulu je.. no..no..no.. xnak y tiruan. hanya y natural. hehe

ok rasanya cukup dulu setakat ni.. kepada sesiapa yang berminat nk mencuba vitamin  ni. boleh la pm saya ye. insyaallah saya akn guide cara2 pengambilan nye nnt ... bye.,....

0 comments:

Post a Comment