Nursery Vs Pengasuh personal

Salam sayang buat pembaca-pembaca semua. seringkali ibu-ibu baru mengalami dilema samaada nak hantar anak ke nursery ke atau nak caro pengasuh.... selalunya masalah ni di rujuk kepada ibu-ibu baru. keriauan yang teramat demi ank yang tercinta. ape taknya nak d tinggalkan kepada pengasuh.. cari punya cari x jumpa. nk tinggal pada nursery ... bnyak plk kebelakangan ni kes-kes yang berlaku terhadap kanak-kanak di bawah pusat asuhan... aih.. serba salah... dalam dunia yang taraf hidup semakin meningkat. agak mustahil nk biarkan suami sahaja bekerja ye x?
Sobirn ank umi

NURSERY Vs PENGASUH PERSONAL


saya juga mengalami perasaan yang sama sebelum kelahiran Sobirin. Nek pening kepala, kita hidup merantau x kenal sangat orng-orng yang mengasuh kanak-kanak. cari punya la cari ... last2 teberanak dulu.sebaik habis je pantang da nk masuk keja mula la serba xkena jd nya. puas abi sobirin pusing kawasan Sepang untuk cari nursery yang sesuai tuk Sobirin. Almaklum la .. x semua nursery terima bayi yang da bawah 3 bulan.

hasrat tuk hantar sobirin kepada pengasuh personal terpasa di lupakan sbb mmg da x jumpa da sesiapa yang boleh di harapkan. Akhirsya saya bertawakal je. Syukur Alhamdulillah. smpai la sekarang. hubungan Sobirin dan cikgu dia sngt rapat. xde masalah besar sepanjang sobirin kt nursery tu. (saya pilih nursery berhampiran opis sbb saya pk waktu tu.. kalu jd ape kt sobirin mmg saya x pk panjang tuk rempuh je nursery tu.. hehehe garang kn mak sobirin. ke2 sbb sobirin masih lg full breasfeeding sehingga la sekrang. so if cikgu dia call susu habis ( kes telajak lapar) boleh la saya terus hantar susu ke nursery dia).. Dr pengalaman saya sepanjang sobirin berusia satu tahun tujuh bln ni.... ade bnyak sngt kebaikan dan keburukan antara nursery dan pengasuh personal yang sblm ni saya sndiri x penah terfikir pn.. antaranya yang sy boleh kongsikan adalah:

# kanak-kanak yang di bawah jagaan nursery mudah sakit

mmg betul. Sobirin sepanjang tempoh umurnya satu tahun di bawah jagaan nursery, mmg kerap selsema,dan demam. ape x tanya.. duduk dan becampur beramai-ramai. setiap kali balik dr nursery .. bila nampak je sorng kawan dia selsema saya da mula risau. mmg sehari dua lepas tu trus sobirn pn akan demam. tp selepas setahun sy da mula bg dia makan NUTRIFERON SHAKLEE... imune booster tuk tambah ketahanan badan dia terhadap penyakit. selepas sthn dia da jarang da kena selsema. (klik :cara atasi bayi demam selsema) Alhmdulillah. walupn sy tinggalkan dia beramai-ramai degan kawan tetapi masih boleh pantau kesihatan dia. saya penah bertanyakan seorng doktor mengenai masalah penyebaran penyakit di nurser.

Menurut Dr tersebut, sebenarnya, bagus juga di peringkat awal ni ank-ank di biasakan degan keadaan persekitaran seperti ni. ini kerana keadaan pergaulan seperti ini boleh membantu mengajar badan ank-ank kita untuk bina rintangan penyakit secara natural. Penting nya pembinaan anti body ni supaya bila besar nanti badan mereka da cukup kuat untuk melawan penyakit-penyakit seperti ni. Berbanding degan ank-ank yang berada dalam persekitaran bersih.... mereka akan mudah mendapat penyakit berbanding dengan ank-ank yang kerap demam atau selsema sewaktu kecil.

#Cikgu yang cekap

Sebagai ibu yang menyusu badan dan berkerjaya, sudah pasti cara untuk teruskan penyusuan adalah berbeza berbanding degan ibu menyusu yang tidak berkerja. Jadi saya amat titik beratkan nutrisi di dalam susu ibu yang saya bekalkan kepada sobirin. keraguan terhadap cara pemanasan susu-susu tersebut selalu bermain di fikiran saya masa awal-awal sobirin di hantar ke nursery. ramai rakan-rakan saya mengadu pengasuh tidak mempunyai pengalaman menguruskan susu-susu beku ni. Dek kerana risau, sy juga penah terjah ke nursery sobirin demi melihat cara mereka menguruskan susu ibu ni. Alhmdulillah, semua nya terurus dan selamat. rupanyasetiap seorng cikgu di dalamnursery tu telah di berikan latihan praktikal asuhan bayi degan betul. SBB TU LA PENTING YE KORANG UNTUK CARI NURSERY YANG BERDAFTAR DEGAN JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAN (JKM) sblm menghantar ank-ank korang ke sesuatu nrsery ye.
susu ibu yang di bekukan (EBM)

#pengasuh yang kenal rapat

if korang pilih nak hantar ke pengasuh pn bagus juga, pada saya mgkin korang leh make sure yang pengasuh tersebut boleh fokus kepada seorng dua sahaja bayi. penting ye. if korang nk pilih pengasuh yang sesuai sila pastikan:

a)pengasuh tersebut tidak menjaga terlalu ramai bayi dan kanak-kanak dalam satu masa.
b)ade pengalaman dan sedikit pengatahuan mengenai cara menguruskan susu ibu yang di bekukan
c) pastikan persekitaran rumah mereka selamat sebelum meninggalkan ank-anak (malang x terbau, kita cuma hanya boleh mengurangkan risiko, Allah yang tentukan segalanya)

Kepada sesiapa pun yang korang pilih... menti ade pro and con nye. kita hanya mampu berusaha yang terbaik untuk ank kita, yang lain kita doa la kepada Allah SWT... semoga ank-ank kita sentiasa di lindugi walau di mana juga mereka berada k..

(pic smbutan birthday sobirin yang pertama bersama kawan-kawan Nursery)

umi dan sobirin tuk smbutan birthday setahun =)
   
hannah n amir
sekadar kek dan air kotak je hehe
they call sobirin 'abg bulat'........hehe amokan bday boy..



sape2 nk beborak lebih panjang lagi.. jom pm sy.

wasap/wechet/call/sms ALIN
0I8-2890438

0 comments:

Post a Comment