MAKANAN HARIAN WAJIB UNTUK MENAMBAHKAN SUSU IBU

Sebagai seorng ibu yang menyusu, penjagaan diet harian adalah sangat penting untuk menjaga kuantiti dan kualiti susu korang. Salah satu jalan yang terbaik adalah degan menjaga pemakanan di dalam tempoh penyususan ini. Insyaallah saya akan berkongsikan sedikit tips degan korang semua ye... =)

 

Selepas membuat sedikit research untuk diri sendiri.. saya ade satu conclusion mengenai beberapa jenis makanan yang patut di ambil oleh ibu2 menyusu. Saya rasa patut ibu2 menyusu yang lain juga tahu... nk tahu makanan ape yang saya maksudkan... jom truskan pembacaan ye.

1.Ikan Salmon
-ikan salmon ini terbukti mempunya lemak sihat yang di sebut DHA. sangat sesuai untuk pekembangan minda bayi korang ye.. kalu x de pn..boleh gantikan degan ikan keli dan haruan... murah pn murah kn...

 

2.Barli.
- barli dikatakan dapat meningkankan kuantiti susu ibu.

3.Produk Susu Rendah Lemak
-x kisah la korang suka yang mana, baik susu, keju or yogurt...Produk-produk ini mebekalkan protein, vitamin D dan Vitamin B kepada kita.. Selain itu..susu juga sumber kalsium kepada kita.

 

4.Kekacang
-Kacang-kacangan, terutama yang berwarna gelap seperti kacang hitam dan kacang merah, adalah makanan untuk ibu menyusui yang sangat bermanfaat. Bukan saja mereka kaya akan zat besi tapi juga kaya dengan protein berkualit... pengambilan tempe juga sngt bagus untuk diet ibu menyusu.

5.Telur
-Kuning telur adalah salah satu sumber vitamin D – nutrisi penting untuk menjaga tulang korang supaya kuat dan membantu tulang bayi korang tumbuh dengan baik. Selain itu telur adalah cara mudah untuk memenuhi keperluan protein harian kita. ( baru perasan masa dalam pantang patut la mama tiap-tiap pagi gorengkan saya telur mata untuk bersarapan - orng dulu berpantang x bagi kita makan telur takut gatal katanya.. tp saya ni pantang nampak makanan x kira la gatal ke x.. menyusu mmg selalu buat kita lapar sngt... alhmdulillah ok.. saya amalkan sehingga la sekarang.... saya da jd bahan uji kaji kiranya nih..al maklumla mak mertuaku adalah nurse pencen.... hehe ) ade sape2 brani nk try...weee

6.Sayuran hijau
-Sayuran hijau seperti bayam, kangkung ,brokoli serta kacang panjang sangat kaya dengan vitamin A, yang perlu untuk bayi korang. Sayuran juga merupakan sumber kalsium, vitamin C, zat besi, antioksidan dan rendah kalori.Saya ada dengar kubis boleh mengurangkan susu.. kalu kita mengalami bengkak susu pun kita gunakan kelopak kubis untuk mengurangkan bengkak.. yang ini saya xperna try makan lg.. takut juga saya kalau-kalau mengurangkan susu,, so saya memang pantang kubis smpai sekarang.

 

7.Air
- Dehidrasi akan menurunkan tahap tenaga seseorang secara drastic. Untuk meningkatkan tenaga korang pastikan korang minum air yang banyak ye...pastikan anda minum air masak 8 gelas sehari... kalu yang minum lebih lg bagus k..

8. Elakkan Minum Kafein
- kalu nk minum jugak minum la.. tapi kalu bayi yang menyusu susah tdo.. faham-faham sendiri la ye. =)

9.Makanan Sunnah
- yang ini yang saya amalkan... setiap hari saya akan pastikan saya ambil 3 biji kurma sebelum bersarapan..dan juga habatussaudah... mmg berkesan tuk saya... setiap kali lepas makan je kurma dan habatussaudah... dalam 30 minit melompat-lompat nk cari pump.. xtahan bengkak.. lebih baik kalu di ambil bersama susu kambing ye...

 

10.Makanan tambahan
- yang ini terpulang kepada korang nk try ke x.. kalu korang leh make sure diet korang betul2 lengkap degan nutrien yang badan ibu dan ank perlukan.. rasanya da x perlu vitamin.. tp saya mmg x leh nk make sure benda ni.. so saya consume set menyusu shaklee. tepulang ye sape nk try naturally boleh, nk amik suppliment lain pn boleh..... sape2 nk try milk booster shaklee boleh contact saya ye =)

                                            
                                                    JOM BREASTFEED BABY KITA

Your Shaklee Distributor                                    

    Pn Lin Alin

SID     : 954892  
Tel       : 018-2890438
Fb       : Lin Alin
Fb Page: cutecottonshop.com   


0 comments:

Post a Comment