SUSU IBU V/S SUSU FORMULA

Entry kali ni saya nk syare sikit pasal susu ibu versus susu formula. Agak-agak korang mana yang lagi terbaik untuk anak-anak kita.? sape setuju kalu saya katakan susu ibu adalah yang terbaik... haa tengok kn... majoriti setuju.. Jadi kenapa kita masih lagi nak berikan susu formula kepada anak-anak kita.. Alasan bekerja.. tiada masa.. penat.. susu x ada... tu sume alasan... kalu da dari masa mengadung asyik berpikiran negatif..  takut x sempat tuk ibu bekerja.. takut x de susu.. sah.. memang itu la yang akan terjadi kepada korang..

Setiap anak pasti akan di kurniakan rezeki bersamanya.. jadi ibu2 yang harus berusaha untuk menjaga keperluan dan amanat ini... Setiap bayi yang di lahirkan berhak untuk mendapat hak mereka.iaitu susu ibu.. sebenarnya untuk pengatahuan korang.. susu ibu di pengaruhi oleh otak kita sendiri.
 

Sebaik sahaja bayi di lahirkan hisapan dr bayi ini akan merangsang otak untuk merembeskan hormon  PROLAKTIN dan OKSITOKSIN untuk penghasilan susu. Dipendek kan cerita... korang tahu x sebenarnya berkait rapat dengan emosi ibu? seandainya ibu berasa tenang, gembira dan ceria, lebih banyak hormon oksitoksin ini akan dihasilkan. Seterisnya, penghasilan susu juga akan lebih lancar. Sebab itu la orang selalu berkata.. ibu x boleh stress,ibu x boleh sedih2, x boleh letih...penghasilan susu ibu pasti akan bekurang. Saiz payudara, harga sebuah pump mahal ke murah, jenama sesuatu pump itu bukanlah pengukur kepada kuantiti susu ibu untuk di hasilkan. TIDAK SAMA SEKALI. 

kesimpulannya Semuanya bergantung kepada si ibu, dari apa yang ibu fikirkan, apa yang ibu harapkan, serta semangat dari ibu untuk terus memberikan hasil tenusu yang terbaik untuk anak masing-masing ye.. Sudah ramai ibu-ibu yang berkerjaya sekarang ni sudah berjaya memberikan susu mereke sendiri kepada anak-anak.. Pokok pangkalnya bergantung kepada si ibu ye.

ingin saya berkongsikan sedikit mengenai kebaikan susu ibu berbanding susu formula.. 




Kepada pembaca yang muslim jom same2 kita berdoa agar sama2 di permudahkan segala urusan dan di jauhi sebarang halangan untuk menyusu bayi kita selama 2 tahun. 
 

kepada sesiapa yang berminat untuk berusaha menambahkan susu ibu. Boleh juga mencuba Milkbooster dari shaklee ye.. saya dan cuba.. Alhamdulillah.. berkesan.. saya harap saya dapat berkongsikan sesuatu yang baik degan para pembaca semua. kepada sesiapa yang berminat untuk mencuba. boleh sms/whatsapp saya ye. sebarang ketelanjuran kata saya mohon maaf . =)
 





 

  I

0 comments:

Post a Comment