BAGAIMANA NAK MENGAJAR ANAK MINUM SUSU IBU BEKU (EBM) SEBELUM MULA BEKERJA

Assalamualaikum.

Sedikit penerangan ringkas dari saya ye hari ni.. Salah seorang sahabat saya (juga merupakan ibu baru) ada bertanya kan mengenai cara-cara nak mengajar baby minum susu EBM... almaklum la.. sejak dari lahir hingga lepas pantang baby x pernah hisap susu ibu yang beku-beku ni... 24jam ibu sentaisa ada d sisi.. Pantang bebunyi sikit... xperlu bancuh.. x perlu tungggu.. cuma perlu selak baju dan tetus ke mulut baby.... akhirnya... bluupppp... kenyang...Alhmdulillah...

Tp kalu di fikir-fikirkan jika bayi sudah terbiasa minum susu ibu direct (DF).. mcm mana nanti ibu-ibu nak mula bekerja... betul x? saya sendiri pun terpikir-pikir soalan yang sama.... ape perlu ibu-ibu buat?.. haaaa nak tahu.. jawapannya cuma 1.. ibu-ibu kena train anak-anak masing-masing minum susu ibu beku (EBM) dengan menggunakan botol...cuba dan trus mencuba ye... nasihat saya ibu-ibu jang cepat putus asa ye.. mula-mula memamg akan ada sesi drama ni.. tp da lama-lama insyaallah.. doa n tawakal ye para ibu.
di sini saya ada sediakan sedikit panduan untuk ibu-ibu melatih bayi masing-masing menggunakan EBM.. harap dapat memberi sedikit panduan ye..
 
Ambila masa lebih kurang dalam 2 minggu untuk melatih bayi anda ye... Masa ni juga ambil masa anda untuk membuat stok-stok EBM sebabyak mungkin sebagai bekalan anak-anak anda nanti... ok  katakan dalam sehari bayi anda menyusu 4x sehari dalam masa anda bekerja (office hour). Cuba ambil 1 dari 4 sesi ini untuk memberikan kepada anak anda susu EBM yang di panaskan pada hari pertama hingga hari ke3 percubaan....

kemudia.. jika anak anda semakin dapat menerima susu EBM tersebut.. cuba tambahkan sesi pemberian susu perahan lagi kepada 2 sesi... dan begitulah seterusnya sehingga bayi anda dapat menerima susu perahan (EBM) anda.. insyaalah pada hari ke14 pasti bayi anda sodah boleh menerima susu perahan dan juga perahan badan ye.. Selamat mencuba.....=)

**** kepada ibu-ibu yang bercadang untuk memgumpulkan stok EBM kepada bayi masing2... jom tnya saya bagaimana ..? insyaallah saya akan cuba membantu semampu saya ye.. jom borak2 degan saya.... ada boleh Pm Lin Alin di FB https://www.facebook.com/lin.alin.3154 atau sms/whatsapp/call alin di 013-2787947 ye... harap jangan segan-segan.. =)

0 comments:

Post a Comment