PEMAKANAN KURANGKAN SEMBELIT SELEPAS PANTANG

 


Pernahkan anda mengalami salah sembelit... Ye saya pernah..Berjam-jam di dalam toilet memang sangt menyeksakan. Anak menangis di luar memamg da xterlayan dah.. Sakit hanya Tuhan sahaja yang tahu. Saya mula kena sembelit ni sekitar sebulan selepas besalin. semakin lama semakin seriuz dan lebih teruk lagi keadaan ini menyebabkan saya juga terkena buasir kerana sembelit yang seriuz. Oleh sebab itu hari ni saya nak kongsikan dengan anda semua tip-tip pemakanan yang dapat mengurangkan sembelit.. Orng kata CEGAH SEBELUM PARAH..  

Alhamdulillah selepas 3 minggu manaha kesakitan dan fobia untuk ke toilet. Akhirnya buasir dan sembelit ini bejaya di atasi.. jom saya kongsikan sedikit tips untuk mengatasi masalah sembelit yang seriuz ni ye.

i) elakkan makan makanan process seperti daging buger, sosej, nugget dan sebagainya... serta elakkan juga makanan segera seperti mee segera.. Makanan-makanan ini memang sejak azali kita semua da tahukan , tidak bagus untuk kesihatan..

2)Minum sekurang-kurangnya 8 gelas air masak setiap hari , bertujuan untuk melembutkan bahan kumuh dan memudahkan proses penyingkiran najis... cuba bayangkan cane agaknya orang dulu-dulu berpantang yang mengurangkan minum air..... huhu mmg sy x boleh bayangkan macam mana sistem perkumuhan diorang....

3)Amalkan jus buah prun, 2 gelas setiap hari selepas pengambilan satu hidangan serat..

4)juga disarankan mengambil bnyak sayur-sayuran dan buah-buahan berkhasiat....

5)jangan lupa juga untuk mengambil makanan tambahan yang bersesuaian.... saya sarankan pengambilat Soya Protein (ESP) + Ostimetrix + Herba Lax untuk membantu prosess pembuangan dari badan badan anda ye..insyaallah kata hanya berusaha dan tawakan.. Hanya DIA yang Maha berkuasa tentukan segala-galanya... =) 


Unttuk sebarang pertanyaan sila jangan segan-segan tanya saya ye... Free Consultation....anda boleh mengghubungi saya di : 

0 comments:

Post a Comment