PENGHASILAN SUSU SEMAKIN BERKURANGAN

 


Just to share my story.. saya seorang yang sangat menyokong BREAST FEEDING (BF). Dengan sedaya upaya saya sanggup melakukan apa sahaja untuk hero saya. Sanggup menghabiskan masa membaca dan belajar dari pengalaman-pengalaman ibu-ibu lain yang mungkin berada dalam situasi yang sama dengan saya.

4 bulan pertama penghasilan susu saya amat la menggalakkan. Setiap kali sesi pump mesti kan membuatkan saya tersenyum dan beyukur. Terbayang-bayang wajah Sobirin si baby melon umi akan tersenyum kekenyangan dan bermain dengan cerianya. 


Tapi hari tidak selaunya cerah. Lately ni keja agak bnyak. Waktu pump sudah tidak teratur..Ditambah pula keadaan saya yang asyik kurang sihat serta sentiasa stress. Akibatnya production susu semakin drop..drop.. n makin drop.. EBM di dalam peti juga semakin bekurangan.( mane x nya.. yang keluar lagi banyak pada yang masuk).. Keluh kesah kerisauan ni saya kongsikan bersama rakan baik saya. Dia la yang memperkenalkan kepada saya produk shaklee set minimum penyusuan dengan harga yang paling minimum. Masa nk mula terima produk ni saya sngt ragu2 ( sbnarnya saya adalah seorang yang susah nk terima sebarang makanan tambahan ni). Tetapi sebab terlalu risaukan anak saya nekad mencuba juga akhirnya.

Selepas 2 minggu menggunakan ESP dan Alfalfa hasilnya memang sangat postif. Production susu kembali seperti biasa. Malah kualiti susu semakin baik. Sebelum ni susu saya bewarna putih dan cair, tetapi selepas menggunakan set penyusuan ini susu saya kelihatan bewarna sedikit krim dan agak pekat. Baby pun kenyang dan puas.


Ibu-ibu yang mempunyai masalah yang sama dengan saya bolehlah menghubungi saya untuk bekongsi masalah yang sama..atau pun mahukan consultation yang sewajarnya.. jangan segan-segan contact saya ye. 





0 comments:

Post a Comment