PENENG SYURGA MAKANAN

Orang kata kalau datang Peneng memang tidak lengkap perjalanan kalau tidak mencuba makanan - makanan yang ada di Peneng...walaupun suami saya memang orang Peneng tetapi dia sendiri pun belum mencuba kebayakan jenis makanan..Alhamdulillah perjalanan pulang kami sekeluaga pada cuti sekolah tahun ini sempat berjalan - jalan ke kawasan sekitar Pulau dan melawat saudara- mara disana....

Mee Tu` Kun
Sesampai je kami di Tol Bukit Tambun, perut pun da mula bekeroncong setelah penat memandu hampir 5 jam. Tempat yang mula- mula menjadi pilihan kami sekeluarga singgah makan adalah gerai Pak Man Mee Kuah Ketam Tu` Kun.. Sudah hampur 3 tahun usia perkahwinan kami, tp ini lah kali pertama suami bawak saya untuk mencuba mee kuah ketam n mee goreng kt kedai ni. Sebelum ni banyak dengar dari kawan- kawan je kesedapan mee ni.. Rasa mmg sedap.., menepati selera kami,, harga pun biasa2 je..**rm4.00 untuk sepinggan mee goreng mamak.

Padang Broom
Ni satu lagi tempat yang korang harus pergi.. Itu pun kalau korang ni pencinta pesembur dan teringin nak makan makanan wajib Peneng sambil di kelilingi anak mami, mamu, combi yang berhidung mancung.. Hehe.. Baru le betul- betul suasana Peneng nih.. Makanan yang saya dan suami cuba di sini adalah  laksa Peneng, dan pesembuq ( pesembur).. Sedap oooooo... Slupppppp... Wajib datang lagi k..

Makan sampai perut mengeras
Tu la... Sape suruh asyik sangat makan sampai tak ingat dunia,, alih- alih masuk je dalam kereta terasa perut rasa sendat dan keras.. Ahh sudah... Nasib baik la time tu saya bawak bekal air masak dan juga Omega ni.. Memang my hero lah.. Nak reda kan ketidakselesaan perut saya ambil 2 biji... Lega betul rasa,. Ni la akibat masa makan x ingat pape da. Lepas makan baru nak risau perut buncit la. Lemak betambah la, kalori tinggi la.... Omega sudah menjadi kemestian item yang wajib ada dlm hand bag saya walau ke mana je saya pergi, ..hehe

Ok la,. Nak sambung jalan- jalan lagi hari ni insyaallah.. Nantikan kemunculan entry tempat-tempat menarik sekitar Peneng pulak ye,,,

Lin
018-3890438

0 comments:

Post a Comment