RELAKTASI PENYUSUAN SELEPAS 3 BULAN

Malam sudah hampir larut.. tp mata still belum rasa nk tdo.. dari tekebil-kebil sahaja terfikir untuk berkongsi sesuatu. Ade x sape-sape kat sini yang penah da stop penyusuan atas sebab2 yang tidak dapat elekkan.. tetapi masih berniat untuk menyusu kn ank masing-masing... saya puji dan kagum kepada ibu-ibu ini sebb mereka sayang kan ank-anak mereka dan menghargai anugerah susu ibu yang tidak ternilai kurniaan-NYA.

semua orng tahu kan susu ibu ni adalah susu yang terbaik untuk anak-anak2 kita,,, TIP TOP.. xde susu selain susu ibu yang terbaik dalam dunia ni... seperti temu bual Dr.Shahirah dari majalah PA & MA.. kagum sekejap saya baca cerita beliau..

Di ringkaskn cerita..  hajat menyusukan ank pertama beliau terpaksa di hentikan kerana masih lg belajar dan ank terpaksa di hantar ke rumah mertua.. Beliau tidak berputus asa, Niat untuk meneruskan Breastfeeding ni di turukan kepada ank ke2 beliau.. alhmdulillah walupn pada mulanya masih lg di uji oleh NYA.. kerana kesihatan yang tidak mengizinkan.

Anak kedua beliu telah diberika susu formula sebaik di lahirkan.. dan atas masalah kesihatan juga ank ke2 beliau terus di berikan susu formula oleh nurse. susu beliau hampir kering selepas 3 bulan tidak menyuskan ank ini. Tp berkat keazaman yang kuat dan berdasarkan ilmu yang di pelajari. beliau nekad untuk meneruskan juga penyusuan kepada ank ke2 nya SELEPAS 3 BULAN berhenti susu.

 RELAKTASI pada mulanya tiada setitik susu pn yang keluar. tetapi beliau tidak putus asa mengepam dan berdia kepada NYA.. Akhirnya selepas 2 minggu sedikit demi sedikit susu keluar semakin bnyak. Dan sekarang hasil penat lelah beliau berusaha... kini beliau telah pun mengambil  2 orng ank susuan di sebabkan stok susu yang makin bnyak...

kesimpulannya di sini.. tiada yang mustahil,,,, ade antara kita yang berkemampuan menyusu tampa halangan tetapi sengaja tidak mahu meyusu kn ank.. sngt rugi jika ini berlaku... ade juga ibu2 yang suka mengatakan susu mereka tidak cukup untuk bayi sebagai alasan untuk tidak menyusu.. bg saya ape y ade sebenarnya adalah kurniaan Allah dan bergantung kepada rezeki masing2.. tidak semestinya kita jadikan ukuran stok susu yang bnyak adalah ibu yang bejaya menyusu.. kadang2 jika kita tidak mempunyai stok pn tetapi kita mampu memberikan susu ibu kepada ank2 kita juga telah berjaya... yang penting skrng adalah usaha,... ade bnyak tip dan cara2 yang boleh kita ushakan,,, nk atau x nk je kan,...

Jom Breasfeeding baby kita untuk 2 thn... kita usha sama2 ye... semoga kita sama2 bejaya...

** sape2 yang nk bekongsi tip penyusuan leh la comment di bawah ni ye.. hehe selamat berjaya momies  =)



Your Shaklee Distributor                                    

    Pn Lin Alin

SID     : 954892  
Tel       : 018-2890438
Fb       : Lin Alin
Fb Page: cutecottonshop.com    


PENGEDAE SAH BARANGAN SHKLEE DI SEKITAR:
Bandar Baru Salak Tinggi, Nilai, Sepang, Dengkildan seluruh Malaysia

0 comments:

Post a Comment